ďťż
Bedzie ciemno ? (Pr)
ďťż
Start
takie tam...
 
[url]http://wroclaw.naszemiasto.pl/wydarzenia/922886.html[/url]

Wrocławskie mieszkania mogą zostać bez prądu
dziś
Sieci, którymi prąd dociera do Wrocławia, są przestarzałe. Niestety nie
można ich wyremontować bez ich wyłączania Fot. Janusz Wójtowicz

Miastu grozi wielki paraliż energetyczny. Brakuje nam linii wysokiego
napięcia.

Energetycy nie zostawiają wątpliwości: Wrocław w każdej chwili może
zostać nawet na kilka dni pozbawiony energii elektrycznej. Powód? Miasto
zasilane jest w prąd z dwóch przestarzałych sieci, które wymagają
natychmiastowego remontu. Nie może też doczekać się budowy potrzebnych
od dawna nowych linii wysokiego napięcia wokół miasta.

- Wrocław, choć leży w pobliżu elektrowni Turów czy Opole, nie ma
odpowiedniej ilości sieci, którymi w razie awarii mógłby popłynąć prąd z
innego miejsca - tłumaczy Herbert Leopold Gabryś, niezależny ekspert ds.
elektroenergetyki i były podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki,
odpowiedzialny za energetykę. - Brakuje gęstej sieci, która otaczałaby
miasto niczym pajęczyna - dodaje.
Po co nam taka energetyczna pajęczyna? Fachowcy tłumaczą, że tylko wtedy
- w razie poważniejszej systemowej awarii - można wyłączyć część linii,
bardziej obciążając pozostałe.
We Wrocławiu jest to niemożliwe, a jakakolwiek większa usterka
przestarzałych sieci łączących nas z Turowem i Opolem oznacza bardzo
poważne konsekwencje.
- Z liniami, które dziś zasilają Wrocław, jest tak jak ze starym
samochodem - wyjaśnia obrazowo Gabryś. - Dobrze wiemy, że jest już mocno
zużyty, kilka części funkcjonuje wadliwie, ale jeździmy gratem, bo
codziennie trzeba zarabiać i nie ma czasu ani możliwości remontu -
porównuje ekspert.

Jednak prędzej czy później trzeba będzie kupić nowy wóz, a stary oddać
do mechanika. W przypadku sieci zasilających Wrocław, taka nowa
inwestycja miała być gotowa już w 2005 r. Chodzi o linię wysokiego
napięcia Ostrów Wielkopolski
- Plewiska w woj. wielkopolskim. Ten ponad 140-kilometrowy odcinek
gwarantowałby aglomeracji wrocławskiej jak i poznańskiej dostęp do
alternatywnego źródła energii.
- Dziś do zakończenia tej inwestycji brakuje nam dobudowania nieco ponad
siedem kilometrów sieci - tłumaczy Stefania Kasprzyk, prezes Polskich
Sieci Elektroenergetycznych, do których należą linie wysokiego napięcia.
- Wszystko przedłuża się z powodu problemów formalnych oraz protestów
mieszkańców - dodaje Kasprzyk i przyznaje, że dziś nie można podać
konkretnej daty ukończenia inwestycji.

- To może być równie dobrze kilkanaście tygodni, jak i kilkanaście
miesięcy - dodaje Kasprzyk.
Dopiero budowa tej linii umożliwi zasilanie aglomeracji wrocławskiej z
elektrowni Bełchatów oraz z elektrowni Opole, z pominięciem obecnej,
przestarzałej sieci. Do tego momentu Wrocław, podobnie jak i Poznań , są
bezbronne w przypadku większej awarii.

- Mam we Wrocławiu wielu przyjaciół, dlatego zawsze życzę temu miastu
łagodnych zim - śmieje się Herbert Leopold Gabryś. - Ale mówiąc zupełnie
poważnie, każda zawierucha śnieżna, połączona z niskimi temperaturami
jest dużym zagrożeniem dla sieci przesyłowych. Ale nie lepiej jest w
lecie, gdy zapotrzebowanie na prąd rośnie, bo ludzie korzystają z
różnego rodzaju klimatyzatorów - dodaje.
Eksperci są zgodni, że nie da się przewidzieć dnia ani godziny, gdy
będziemy zmuszeni stawić czoła awarii. Ich zdaniem, ryzyko katastrofy
energetycznej zawsze wisi nad dużymi aglomeracjami. Blackouty zdarzają
się także w USA, Kanadzie czy Włoszech.
- Nie chodzi o to, żeby je przewidywać, tylko żeby w momencie kryzysu
potrafić znaleźć awaryjne rozwiązania - twierdzi prof. Andrzej
Wiszniewski z Politechniki Wrocławskiej.

Mieszkańcy nie mają niestety wielkiego wpływu na bezpieczeństwo
energetyczne miasta.
- Ale zawsze możemy oszczędzać prąd - radzi Stefan Górnicki, elektryk z
Wrocławia. - Powinniśmy też pamiętać o regularnych przeglądach
instalacji elektrycznych wykonywanych przez fachowców - dodaje.
--
Marcin Kowalczyk

"Maszynista parowozu obowiązany jest w przypadku nawet największego
niebezpieczeństwa do pełnienia swoich obowiązków z całą przytomnością i
nie powinien opuścić parowozu, dopóki nie wyczerpie wszystkich środków
służących do zapobiegnięcia grożącemu niebezpieczeństwu lub mogących go
przynajmniej zmniejszyć.
----------------
[url]http://www.covalus.pl[/url]
-------------------------

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • pruchnik.xlx.pl
  •  
     
    Linki
     
     
       
    Copyright Š 2006 Sitename.com. Designed by Web Page Templates