[url]http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6241536,Miasto_wybralo_tramwaje_plus__Bedzie_skoda.html[/url]
Zgodnie z usenetowym obyczajem kultywowanym na większości subskrybowanych przeze mnie grup wklejam cały artykuł.
Miasto wybrało tramwaje plus. Będzie skoda.
Jesienią przyszłego roku na wrocławskie ulice mają wyjechać pierwsze nowoczesne tramwaje plus. Miasto rozstrzygnęło w czwartek przetarg na ich dostawę. Wybrało ofertę Skody.
System Tramwaj Plus zakłada wybudowanie w mieście nowych linii, które połączą wielkie wrocławskie osiedla - jako pierwsze Gaj z Kozanowem. Tramwaje będą szybciej pokonywać trasy, bo na każdym skrzyżowaniu czekać na nie będzie zielone światło. Nie potrzebują pętli dzięki dwóm kabinom motorniczego - z przodu i z tyłu, oraz drzwiom po obu stronach.
Skoda ma dostarczyć 28 takich tramwajów. Firma przedstawiła w przetargu najtańszą ofertę. Czesi zgodzili się dostarczyć pojazdy za 263,75 mln zł. Konkurencyjna oferta firmy Bombardier Transportation wynosiła ok. 350 mln zł, a więc była o 90 milionów droższa.
Nowe skody będą z zewnątrz bardzo podobne do tych, które obecnie kursują po Wrocławiu na liniach 6 i 7, tylko ich koloru jeszcze nie wybrano. Będą się jednak znacząco różnić wyposażeniem. W tramwaju plus tylko w części będziemy siedzieć tyłem do okien. Większość foteli ustawionych ma być w jednym kierunku. Dzięki temu pasażerowie zyskają więcej miejsc stojących. W "6" czy "7" nie mogli się wcisnąć pomiędzy nogi siedzących. Niestety foteli ubędzie ze względu na drzwi umieszczone po obu stronach pojazdu.
Nowością ma być stanowisko dla opiekuna pasażerów. Zasiądzie pośrodku tramwaju i będzie udzielał informacji oraz pomagał osobom niepełnosprawnym i matkom z dziećmi. Wieczorami i w weekendy będzie sprzedawał bilety. Opiekun zadba również o bezpieczeństwo pasażerów dzięki bezpośredniej łączności z policją. Wandali i chuliganów odstraszać ma również system kamer.
Kolejnym udogodnieniem będą monitory, gdzie wyświetlać się będą informujące dla pasażerów np. o awariach w komunikacji miejskiej. A gdy takich akurat nie będzie - o koncertach i innych imprezach kulturalnych w mieście.
W skodach plus ma być także upragniona przez wielu pasażerów klimatyzacja. - Pasażerowie nie powinni się jednak spodziewać, że będzie działać jak w samochodach - zastrzega Zbigniew Komar, szef sekcji ds. rozwoju transportu szynowego w magistracie. - Włączana będzie przy temperaturze powyżej 25 stopni i utrzymywać będzie temperaturę o trzy stopnie niższą niż na zewnątrz. Może się wydawać, że to mało. Jednak zwykle latem w tramwajach jest dużo bardziej gorąco niż na dworze, więc nawet te trzy stopnie dadzą ulgę pasażerom.
Skoda ma dostarczyć wszystkie tramwaje plus do października 2011 roku, o ile w marcu uda się podpisać umowę. Pierwsze z nich powinny pojawić się we Wrocławiu w listopadzie przyszłego roku. Po warunkiem, że firma Bombardier nie oprotestuje wyniku przetargu.
Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
Pozdrawiam, -- Piotr Waszkielewicz - piotrwasz[małpa]o2[kropka]pl [url]http://psoras.republika.pl[/url] "Jestem katolem i homofobem. I nie mam zamiaru się z tego leczyć" (c) Wojciech Cejrowski, Gala, 2007
Piotr Waszkielewicz pisze:[color=blue] > [url]http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6241536,Miasto_wybralo_tramwaje_plus__Bedzie_skoda.html[/url][/color]
Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i drzwi z obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku jazdy. Czeska technologia, nie ma co :D.
-- Grzegorz Pietrzak ][ [url]http://vindicator.pl[/url] Adres e-mail: grzegorz(kr)pietrzak(na)gmail(kr)com
On 6 Lut, 19:51, Grzegorz Pietrzak <grzegorz.pietr...@gmail.com> wrote: [color=blue] > Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje mają > jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i drzwi z obu > stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku jazdy. Czeska > technologia, nie ma co :D.[/color]
Szkoda, że ALSTOM nie startował, mają fajne tramwaje dwukierunkowe.
Cyprian
In <news:fe40bda2-0655-46ec-a5a5-2bf58db1a9e5@g39g2000pri.googlegroups.com>, Cyprian wrote: [color=blue] > Szkoda, że ALSTOM nie startował, mają fajne tramwaje dwukierunkowe.[/color]
$$$
-- perian Talk is cheap. Supply exceeds Demand.
perian pisze:[color=blue] > In > <news:fe40bda2-0655-46ec-a5a5-2bf58db1a9e5@g39g2000pri.googlegroups.com>, > Cyprian wrote: >[color=green] >> Szkoda, że ALSTOM nie startował, mają fajne tramwaje dwukierunkowe.[/color] > > $$$ >[/color]
Tylko żeby się potem nie okazało, że kto płaci mało, płaci dwa razy. Jak wygląda awaryjność obecnych Skodillaków? Poważnie pytam, bo nie wiem.
-- Marcin "Kenickie" Mydlak [WRC] Biały Pug 306 1.4 LPG = [url]http://tnij.org/mojeogloszenie[/url] President JFK RS39 + ML 145 GG: 291246 ; kenickie<at>box43<kropek>pl; skype: kenickie_pl
On 2009-02-06 18:54:10 +0100, Piotr Waszkielewicz <wynocha@spamerze.com> said: [color=blue] > Tramwaje będą szybciej pokonywać trasy, bo na każdym skrzyżowaniu > czekać na nie będzie zielone światło.[/color]
A na środku skrzyżowania będą czekać ustawieni w poprzek kierowcy w korku. Przydałby się do kompletu spychacz do rozgarniania, fabrycznie montowany w tymże tramwaju
Komuś tam na górze przydałoby się więcej realizmu w myśleniu, traktowanie problemów całościowo, a nie wymyślanie jakichś super hiper Plusów z asystentem podróży i drzwiami po dwóch stronach. I wsadzenia tego w istniejące miejskie bagno. Cały ten projekt jest po to żeby wycyckać trochę jewro z UE, i przy okazji samemu conieco z puli ukraść. Zrobić rozgłos medialny, jacy to jesteśmy nowocześni i dbamy o miasto... a rezultat...? przecież i tak rezultat się nie liczy.
-- DJ
PS. przy odpisywaniu na priv usun antyspamowy wpis z adresu
In <news:gmi775$s7b$1@news.dialog.net.pl>, Marcin "Kenickie" Mydlak wrote: [color=blue] > Tylko żeby się potem nie okazało, że kto płaci mało, płaci dwa razy.[/color]
Pożyjemy, zobaczymy. [color=blue] > Jak wygląda awaryjność obecnych Skodillaków? Poważnie pytam, bo nie wiem.[/color]
Awaryjność wygląda dobrze, znaczy jest niska. Elektrykę to Skoda robić potrafi. Problemem są inne rzeczy, które wynikają wprost z ceny Skód. Sztywne wózki, duże naciski na oś, trefne przeguby, środkowy wózek, brak piasecznic na tylnym wózku, energochłonność itd. Oczywiście dyletanci powiedzą, że nie ma też klimy, ale to akurat jest pikuś.
Rozmawiając poważnie należy zdać sobie sprawę, że tramwaje typu Skoda 16T, to najtańsze tego typu (ok 60-70% niskiej podłogi) wagony na rynku. MPK kupiło je za kredyt, ponieważ samo nie posiada takich środków. Kolejne wagony zamiast z budżetu "tygrysa europy" będą kupione także za kredyt. Nie liczcie na fajerwerki. Szczególnie, gdy MPK jest zmuszone kupować wysokopodłogowe wagony.
Wrocław to nie Kraków, jesteśmy daaaaleko w tyle za czołówką krajową, nie mówiąc już o Europie. Dystans się tylko powiększa.
-- perian Talk is cheap. Supply exceeds Demand.
Grzegorz Pietrzak wrote:[color=blue] > Piotr Waszkielewicz pisze:[color=green] >> [url]http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6241536,Miasto_wybralo_tramwaje_plus__Bedzie_skoda.html[/url][/color] > > Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje > mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i drzwi > z obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku jazdy. Czeska > technologia, nie ma co :D.[/color]
beda obrotowe :)
"Kolejnym udogodnieniem będą monitory, gdzie wyświetlać się będą informujące dla pasażerów np. o awariach w komunikacji miejskiej. A gdy takich akurat nie będzie - o koncertach i innych imprezach kulturalnych w mieście."
fajnie, wiec przez wiekszosc czasu bedziemy ogladac "tramwaj plus - opoznienie, kolejny news: tramwaj plus wypadl z szyn przy Szewskiej, opoznienie 5h" i tak co chwile? Bo akurat jak, cudem, nie bedzie awarii to beda informacje kulturalne.
Wierzycie w te brednie? Zaraz na monitorach beda reklamy wszystkich gowien, kredytow i podpasek. Przeciez plus ma byc finansowany z MPK, miasto przeciez buduje arene dla gawiedzi.
Piotr Waszkielewicz pisze:[color=blue] > [url]http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6241536,Miasto_wybralo_tramwaje_plus__Bedzie_skoda.html[/url] > > > > System Tramwaj Plus zakłada wybudowanie w mieście nowych linii, które > połączą wielkie wrocławskie osiedla - jako pierwsze Gaj z Kozanowem.[/color] (...)[color=blue] > > Skoda ma dostarczyć wszystkie tramwaje plus do października 2011 roku, o > ile w marcu uda się podpisać umowę. Pierwsze z nich powinny pojawić się > we Wrocławiu w listopadzie przyszłego roku.[/color]
wow to do listopada2010 wybudują torowisko Gaj Kozanów? ;)
Papkin pisze:[color=blue] > Grzegorz Pietrzak wrote:[color=green] >> Piotr Waszkielewicz pisze:[color=darkred] >>> [url]http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6241536,Miasto_wybralo_tramwaje_plus__Bedzie_skoda.html[/url] >>>[/color] >> >> Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje >> mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i drzwi >> z obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku jazdy. Czeska >> technologia, nie ma co :D.[/color] > > beda obrotowe :)[/color]
Albo taborety wstawią :-P
-- Grzegorz Pietrzak ][ [url]http://vindicator.pl[/url] Adres e-mail: grzegorz(kr)pietrzak(na)gmail(kr)com
On 2009-02-07 00:38:11 +0100, "Papkin" <spam@spamerssux.net> said: [color=blue] > > Wierzycie w te brednie? Zaraz na monitorach beda reklamy wszystkich > gowien, kredytow i podpasek.[/color]
No to będziemy mieli spam w tramwaju... ;) BTW - na ile niezawodne są te różne "monitorki"? Bo kiedyś jadąc jednym z nowych meśków (a jeżdżę raz na pół roku), widziałem "kernel panic" zamiast rozkładu.
-- DJ
PS. przy odpisywaniu na priv usun antyspamowy wpis z adresu
Użytkownik "perian" <perianWYTNIJTO@interia.pl> napisał w wiadomości news:grgwrjuk0ga7$.dlg@perian.pl...[color=blue] > Rozmawiając poważnie należy zdać sobie sprawę, że tramwaje typu Skoda > 16T, to najtańsze tego typu (ok 60-70% niskiej podłogi) wagony na rynku. > MPK kupiło je za kredyt, ponieważ samo nie posiada takich środków. > Kolejne wagony zamiast z budżetu "tygrysa europy" będą kupione także za > kredyt. Nie liczcie na fajerwerki. Szczególnie, gdy MPK jest zmuszone > kupować wysokopodłogowe wagony.[/color]
No akurat SIWZ napisano wtedy, kiedy płacić miało miasto i elementy wyposażenia zostały ustalone już dawno temu. I cena 19T już to uwzględnia, więc teraz zmieniać na pewno nic nie będą, bo koszty się nie zmniejszą.
Grzegorz Pietrzak pisze: [color=blue] > Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje mają > jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i drzwi z obu > stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku jazdy. Czeska > technologia, nie ma co :D.[/color]
Linke-Hofmann Standard (ten co jeździ na zabytkowej - ale ten dziwnozielony, bo w Babie Jadze tak tego nie widać) tak miał. Po prostu na końcówce konduktor przechodził przez tramwaj i przekładał oparcia z jednej strony siedzenia na drugą :)
Pozdrawiam, -- Piotr Waszkielewicz - piotrwasz[małpa]o2[kropka]pl [url]http://psoras.republika.pl[/url] "Jestem katolem i homofobem. I nie mam zamiaru się z tego leczyć" (c) Wojciech Cejrowski, Gala, 2007
osiek pisze: [color=blue] > wow to do listopada2010 wybudują torowisko Gaj Kozanów? ;)[/color]
Chyba dadzą radę... zbudować ogryzek Armii Krajowej - Gaj i drugi Legnicka - Milenijna - Kozanów :)
Superduperhiperlinia ma powstać później (wystarczająco późno, żeby do tego czasu ciemny lud zapomniał i w razie czego nie miał pretensji).
Pozdrawiam, -- Piotr Waszkielewicz - piotrwasz[małpa]o2[kropka]pl [url]http://psoras.republika.pl[/url] "Jestem katolem i homofobem. I nie mam zamiaru się z tego leczyć" (c) Wojciech Cejrowski, Gala, 2007
Grzegorz Pietrzak pisze:[color=blue] > Piotr Waszkielewicz pisze:[color=green] >> [url]http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6241536,Miasto_wybralo_tramwaje_plus__Bedzie_skoda.html[/url][/color] > > > Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje > mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i drzwi > z obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku jazdy. > Czeska technologia, nie ma co :D. >[/color]
matematyka na poziomie klasy podstawowej. sprawdz co to jest kierunek, a potem jeszcze co to jest zwrot
erm pisze:[color=blue] > Grzegorz Pietrzak pisze:[color=green] >> Piotr Waszkielewicz pisze:[color=darkred] >>> [url]http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,6241536,Miasto_wybralo_tramwaje_plus__Bedzie_skoda.html[/url][/color] >> >> >> >> Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje >> mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i drzwi z >> obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku jazdy. Czeska >> technologia, nie ma co :D. >>[/color] > > matematyka na poziomie klasy podstawowej. > sprawdz co to jest kierunek, a potem jeszcze co to jest zwrot[/color]
A kierunek jazdy to nie zwrot?
Możesz przełożyć tą matematykę na układ siedzeń w tramwaju dwukierunkowym (dwuzwrotowym?) ?
ducze wrote:[color=blue][color=green][color=darkred] >>> Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje >>> mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i >>> drzwi z obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku >>> jazdy. Czeska technologia, nie ma co :D. >>>[/color] >> >> matematyka na poziomie klasy podstawowej. >> sprawdz co to jest kierunek, a potem jeszcze co to jest zwrot[/color] > > A kierunek jazdy to nie zwrot?[/color]
a nie:
[url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Wektor[/url]
-- artek
erm pisze:[color=blue] > matematyka na poziomie klasy podstawowej. > sprawdz co to jest kierunek, a potem jeszcze co to jest zwrot[/color]
Ha-ha-ha, czyli według Ciebie na ulicy jednokierunkowej można jeździć w obie strony, bo przecież nie jest jednozwrotowa? :-)
-- Grzegorz Pietrzak ][ [url]http://vindicator.pl[/url] Adres e-mail: grzegorz(kr)pietrzak(na)gmail(kr)com
artek pisze:[color=blue] > ducze wrote:[color=green][color=darkred] >>>> Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje >>>> mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i >>>> drzwi z obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku >>>> jazdy. Czeska technologia, nie ma co :D. >>>> >>> >>> matematyka na poziomie klasy podstawowej. >>> sprawdz co to jest kierunek, a potem jeszcze co to jest zwrot[/color] >> >> A kierunek jazdy to nie zwrot?[/color] > > a nie: > > [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Wektor[/url] >[/color]
Rozumiem, że jeżdżąc po mieście (czymkolwiek) używasz pojęcia zwrot a nie kierunek i sformułowanie np "jadę w kierunku Biskupina" jest dla Ciebie niejasne? Potocznie kierunek jazdy to właśnie zwrot.
Grzegorz Pietrzak pisze:[color=blue] > erm pisze:[color=green] >> matematyka na poziomie klasy podstawowej. >> sprawdz co to jest kierunek, a potem jeszcze co to jest zwrot[/color] > > Ha-ha-ha, czyli według Ciebie na ulicy jednokierunkowej można jeździć w > obie strony, bo przecież nie jest jednozwrotowa? :-)[/color]
Według tej teorii wszystkie ulice są jednokierunkowe! dwukierunkowe to jakaś matematyczna herezja ;)
artek pisze:[color=blue][color=green] >> A kierunek jazdy to nie zwrot?[/color] > > a nie: > > [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Wektor[/url][/color]
Słownik PWNu podaje następującą definicję: [url]http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=kierunek[/url]
To, że matematycy, tudzież fizycy zawłaszczyli sobie pojęcie kierunku nie oznacza, że obowiązuje ono w ich rozumowaniu nawet w tramwaju :-).
-- Grzegorz Pietrzak ][ [url]http://vindicator.pl[/url] Adres e-mail: grzegorz(kr)pietrzak(na)gmail(kr)com
ducze pisze:[color=blue] > artek pisze:[color=green] >> ducze wrote:[color=darkred] >>>>> Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje >>>>> mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i >>>>> drzwi z obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku >>>>> jazdy. Czeska technologia, nie ma co :D. >>>>> >>>> >>>> matematyka na poziomie klasy podstawowej. >>>> sprawdz co to jest kierunek, a potem jeszcze co to jest zwrot >>> >>> A kierunek jazdy to nie zwrot?[/color] >> >> a nie: >> >> [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Wektor[/url] >>[/color] > > Rozumiem, że jeżdżąc po mieście (czymkolwiek) używasz pojęcia zwrot a > nie kierunek i sformułowanie np "jadę w kierunku Biskupina" jest dla > Ciebie niejasne? Potocznie kierunek jazdy to właśnie zwrot.[/color]
nie używam takich pojęć na codzień. "jadę w kierunku Biskupina" jest dla mnie jasne. a dla Ciebie to zdanie z gazety nie jest jasne? trzeba sie tylko przyczepić? tak więc poinformowałem Cię, że przynajmniej w jednym kontekście jest ono poprawnie sformułowane.
erm pisze: [color=blue] > a dla Ciebie to zdanie z gazety nie jest jasne? trzeba sie tylko > przyczepić? tak więc poinformowałem Cię, że przynajmniej w jednym > kontekście jest ono poprawnie sformułowane.[/color]
No właśnie nie jest jasne... tramwaj jeździ w obie strony, siedzenia ciągle skierowane w kierunku jazdy, jak bez obrotowych siedzeń to osiągnąć?
ducze wrote:[color=blue][color=green][color=darkred] >>>>> Ktoś w komentarzach na Wyborczej zauważył ciekawą rzecz - tramwaje >>>>> mają jeździć w obu kierunkach z racji posiadania dwóch kabin i >>>>> drzwi z obu stron, siedzenia zaś mają być ustawione w kierunku >>>>> jazdy. Czeska technologia, nie ma co :D. >>>>> >>>> >>>> matematyka na poziomie klasy podstawowej. >>>> sprawdz co to jest kierunek, a potem jeszcze co to jest zwrot >>> >>> A kierunek jazdy to nie zwrot?[/color] >> >> a nie: >> >> [url]http://pl.wikipedia.org/wiki/Wektor[/url] >>[/color] > > Rozumiem, że jeżdżąc po mieście (czymkolwiek) używasz pojęcia zwrot a > nie kierunek i sformułowanie np "jadę w kierunku Biskupina" jest dla > Ciebie niejasne? Potocznie kierunek jazdy to właśnie zwrot.[/color]
żeby uściślić - tramwaj linii 10 w relacji lesnica-biskupin to odnosząc sie do definicji wektora kierunek który ma dwa zwroty: lesnica i biskupin. ale w potocznym tego słowa znaczeniu oczywiście masz rację bo co prawda zgodnie z definicją wektora kierunek i zwrot to dwie różne rzeczy, ale okreslenie "kierunek jazdy" tramwaju to de facto wektorowy zwrot.
-- artek
ducze wrote:[color=blue][color=green] >> a dla Ciebie to zdanie z gazety nie jest jasne? trzeba sie tylko >> przyczepić? tak więc poinformowałem Cię, że przynajmniej w jednym >> kontekście jest ono poprawnie sformułowane.[/color] > > No właśnie nie jest jasne... tramwaj jeździ w obie strony, siedzenia > ciągle skierowane w kierunku jazdy, jak bez obrotowych siedzeń to > osiągnąć?[/color]
spoko, prasa to potęga ;)))
-- artek
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plpruchnik.xlx.pl
|